W programie dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego wskazano, że ,,Reforma sektora instytucji obywatelskich wymaga wprowadzenia
– w ścisłym dialogu z jak najszerszymi środowiskami pozarządowymi - kilku
ważnych zmian prawno-ustrojowych, których długofalowym celem jest usprawnienie
działalności oraz zwiększenie podmiotowości instytucji społeczeństwa
obywatelskiego”. To propozycje zmian to m.in.: Podniesienie rangi i wzmocnienie instytucji dialogu obywatelskiego; nowelizacja ustawy o
działalności pożytku publicznego i wolontariacie z
zamiarem jej większego otwarcia dla organizacji słabszych
i mniejszych. Ważnym
elementem reformy sektora powinny być́ również̇ zmiany w obszarach edukacji
obywatelskiej oraz mediów publicznych i obywatelskich. Powołanie
specjalnych redakcji programów
obywatelskich we wszystkich mediach publicznych. Stworzenie
programu wsparcia mediów obywatelskich (lokalnych
i internetowych). Proponowany jest również szereg
zmian, których zamierzeniem jest usprawnienie i ułatwienie działania III sektora. Są̨ to m.in: Rozwiązania
legislacyjne zmierzające w kierunku poprawy
działania mechanizmu 1% oraz programów współpracy międzysektorowej.
Wzmocnienie obowiązków samoregulacyjnych
sektora obywatelskiego, w tym wymagań́ transparentności finansowej. Zmniejszenie obciążeń́ biurokratycznych
sektora przy zachowaniu zasad jego transparentności, w
szczególności wprowadzenie ułatwień́ w prowadzeniu rachunkowości i sprawozdawczości. Zaproponowany zostanie również szereg rozwiązań programowych mających
na celu zwiększenie instytucjonalnej sprawności zorganizowanych form
społeczeństwa obywatelskiego, ich niezależności, poprawę
profesjonalizmu działania przy jednoczesnym zachowaniu ich obywatelskiego
charakteru:Powołanie Polskiego
Korpusu Solidarności, na wzór amerykańskiego Ameri Corps oraz
Korpusu Pokoju, we współpracy z centrami wolontariatu i innymi aktywnymi obecnie w tej dziedzinie
organizacjami pozarządowymi, działającego zarówno w kraju, jak i za granicą, w
celu realizacji zadań́ cywilizacyjno-rozwojowych, aktywizacyjnych,
solidarnościowych oraz reaktywacji i wsparcia etosu społecznikowskiego. Rozwój i wzmocnienie Funduszu Inicjatyw Obywatelskich ze
szczególnym uwzględnieniem wyrazistego skoncentrowania interwencji państwa w
obszarach, które niosą największy potencjał zmiany społecznej polegającej na
upodmiotowieniu społeczeństwa obywatelskiego (np.: partycypacja obywatelska,
działalność strażnicza, edukacja obywatelska) oraz zwiększenia przejrzystości
procedur selekcji projektów, ich monitorowania i ewaluacji. Ponadto utworzenie Funduszu Inicjatyw Edukacyjnych.
Wprowadzenie Funduszu Grantów
Instytucjonalnych. Stworzenie Programu
Multiplikacji Dobrych Praktyk. Zwiększenie zasięgu oddziaływania
instytucji ekonomii społecznej – m.in. renowację instytucji spółdzielczych. Wprowadzenie
programów rewitalizacji Ochotniczych Straży Pożarnych i Kół Gospodyń Wiejskich,
obywatelskiej aktywizacji sieci „Orlików” oraz programu rozwoju Uniwersytetów
Ludowych[1].
Ponadto dnia 23 marca 2016 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyła się konferencja „Wsparcie Społeczeństwa Obywatelskiego w Polsce – Nowe Otwarcie” w czasie, której Wojciech Kaczmarczyk – Pełnomocnik Rządu do Spraw Społeczeństwa Obywatelskiego poruszał także problematykę udziału organizacji w procesie stanowienia prawa. http://www.tvpparlament.pl/retransmisje-vod/inne/wystapienie-premier-beaty-szydlo-podczas-konferencji-wsparcie-spoleczenstwa-obywatelskiego-w-polsce-nowe-otwarcie/24554282
Przy okazji prac nad Narodowym Program Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego należy również zwrócić uwagę na rolę i miejsce organizacji pozarządowych w procesie tworzenia prawa w Polsce. Obecnie brakuje rozwiązań prawnych, które wskazywałyby na obowiązek brania pod uwagę propozycji legislacyjnych zgłaszanych przez organizacje pozarządowe przez organy władzy publicznej[2]. Odnosząc się tylko do organizacji pozarządowych (pacjenckich). Por. A. Kurowska, Organizacje non profit uzupełniają luki w służbie zdrowia, ,,Dziennik Gazeta Prawna”, 24 marca 2016, nr 58, s. B8, gdzie wskazano, że w Polsce idzie opornie wprowadzanie uregulowań prawnych, które umożliwią organizacjom pozarządowym bycie stroną podmiotową w relacji z organami władzy publicznej. ,,Resort zdrowia dotychczas tłumaczył to m.in. tym, że ma problem z ustaleniem, która z organizacji pacjenckich jest reprezentatywna dla całego środowiska”. Ponadto ,,organizacje regularnie zwracają się do resortu zdrowia w sprawie włączenia ich w proces decyzyjny. Zamierzają też zintensyfikować swoje działania, ponieważ rząd zapowiada duże zmiany systemowe, nad którymi pracują w resorcie zdrowia zespoły ekspertów. Niestety nie do wszystkich dopuszczono pacjentów”[3].
[1] O priorytetach Pełnomocnika 18 luty 2016 Rozmowa z red. Agatą Kowalską na antenie radia TOK FM 17 lutego 2016 r. http://www.spoleczenstwoobywatelskie.gov.pl/aktualnosci/o-priorytetach-pelnomocnika, dostęp: 24.03.2016.
Minister Kaczmarczyk na UW: Jak zbudować w Polsce pluralistyczne społeczeństwo obywatelskie? 26 luty 2016
http://blogpress.pl/node/22429
[2]Por. http://www.prawapacjenta.eu/index.php?pId=3797, dostęp: 24.03.2016.
[3]W Sejmie RP dnia 17 marca 2016 r. Parlamentarny Zespół ds. Praw Pacjentów poruszał także te zagadnienia.Temat posiedzenia: Reprezentacja pacjentów w polskim systemie opieki zdrowotnej.
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/transmisje_arch.xsp?unid=BA10ABCBDFD16B4AC1257F6400590CDD, dostęp: 24.03.2016.
Póki co odbyła się tylko konferencja prezentująca założenia programu. Ciężko mówić o jeszcze o jakiejkolwiek współpracy z organizacjami pozarządowymi na tym etapie. O współpracy będzie można powiedzieć dopiero na etapie prac merytorycznych i doboru osób do grup eksperckich. Zapowiada sie ciekawie. Dzisiaj omawialiśmy temat na spotkaniu Partnerstwa.